Asfalt na podwórku – Ile kosztuje i czy warto?

asfalt na podworko

Asfalt na podwórku to popularne rozwiązanie, które zapewnia trwałą i estetyczną nawierzchnię dla przestrzeni użytkowej wokół domu. Jest to materiał budowlany o wysokiej wytrzymałości, który doskonale sprawdza się zarówno w przypadku podjazdów, alejek, jak i miejsc parkingowych. Warto zastanowić się nad kosztami związanymi z położeniem asfaltu na podwórku oraz zastanowić się, czy jest to wartość proporcjonalna do korzyści, jakie niesie.

Zalety i wady asfaltu jako materiału

Żeby ruszyć z tematem musimy sobie omówić podstawowe wady i zalet asfaltu jako materiału.

Znajdziemy różnie opinie na temat sensowności wylewania podwórka asfaltem i warto znać słabości tego materiału.

Zacznijmy jednak od zalet:

  • Relatywnie tani,
  • Prawidłowo położony będzie trwały przez wiele lat,
  • Można układać przy niższych temperaturach, ale wciąż powyżej 0°C,
  • Daje dobrą przyczepność,

Wady to natomiast:

  • Wyższy koszt od np. betonu.
  • Większy nakład pracy,
  • Słabsza wytrzymałość od dobrej mieszanki betonu,
  • Wydziela nieprzyjemny zapach (mija po pierwszych deszczach)
  • Wymaga regularnego uzupełniania w przypadku powstawania dziur.
  • Asfalt niespecjalnie lubi substancje chemiczne,
  • Produkcja asfaltu nie jest dobra dla środowiska.

Do tego wszystkiego dochodzą ni to plusy ni to minusy jak fakt, że z jednej strony asfalt szybko się suszy po opadach (o ile wyjdzie słońce, ciemny kolor przyciąga), z drugiej strony nagrzewa się bardzo latem.

Przedstawiona lista może sugerować, że asfaltowanie podwórka nie jest najlepszym pomysłem, ale czy mamy realne alternatywy?

Asfalt, Beton czy Kostka brukowa – Co na podwórko?

Widzisz, o ile z przedstawionymi zaletami i wadami asfaltu trudno polemizować (staraliśmy się, aby były obiektywne) o tyle cała reszta to już w dużej mierze kwestia osobistych upodobań.

Czytaj  Czy styropian pije wodę?

Znajdziesz zwolenników każdego z trzech zaproponowanych rozwiązań, a znajdą się jeszcze takich, którzy podadzą alternatywne rozwiązania.

Postarajmy się porównać każdy z tych rozwiązań w kluczowych aspektach.

AspektAsfaltBetonKostka brukowa
TrwałośćTrwały, odporny na warunki atmosferyczne i obciążenia. Jednak wypada najgorzej.Bardzo trwały, ale podatny na pękanie w skutek ruchów gruntu.Najbardziej trwały, ale wymaga prawidłowego układania i niewielkiej konserwacji.
EstetykaMoże zapewnić gładką i estetyczną powierzchnię.Często posiada wykończenie gładkie lub tekstury, ale może wydawać się mniej atrakcyjny niż kostka brukowa.Oferuje różnorodność wzorów i kolorów, co pozwala na kreatywne aranżacje.
KosztyNajtańsze rozwiązanie z zaproponowanych, choć ceną może być zbliżony do betonu.Średnio kosztowny, wymaga więcej czasu na wykonanie niż asfalt.Zazwyczaj droższy od asfaltu i betonu, zarówno w zakupie, jak i instalacji.
InstalacjaSzybka i stosunkowo prosta w porównaniu z betonem i kostką brukową.Wymaga profesjonalnego wykonawcy i odpowiedniego czasu na utwardzenie.Wymaga starannego układania i wyrównania, co może być czasochłonne.
KonserwacjaWymaga regularnej konserwacji i napraw, aby zachować swoją jakość.Minimalna konserwacja, ale wymaga szczególnej uwagi w przypadku pęknięć.Wymaga regularnego czyszczenia i konserwacji, a uszkodzenia mogą wymagać wymiany kostek.

Nie jesteśmy w stanie przyjąć wszystkich możliwych założeń. Musisz pamiętać, że beton spełni swoje zadnie jeśli będzie oparty o odpowiednią mieszankę i zostanie położony przez odpowiednie osoby.

Co niszczy asfalt?

Ekstremalne temperatury, wilgoć, opady deszczu, śniegu i mróz mogą prowadzić do degradacji asfaltu.

Wysoka temperatura letnia sprawia, że asfalt staje się miękki i bardziej podatny na odkształcenia, podczas gdy mróz może spowodować jego pękanie.

Kontakt z olejami, paliwami samochodowymi, solą drogową czy innymi substancjami chemicznymi może prowadzić do degradacji asfaltu i zmniejszenia jego trwałości.

Asfalt, podobnie jak każdy materiał, podlega procesowi starzenia się. W miarę upływu czasu może tracić elastyczność i wytrzymałość, co może prowadzić do pęknięć i odprysków.

Czytaj  Czym i jak ciąć papę dachową?

Jak naprawić popękany asfalt?

Wykorzystaj specjalną masę zalewową do naprawy popękanych miejsc. Nałóż ją równomiernie na uszkodzone obszary, starając się wypełnić wszystkie szczeliny i pęknięcia.

Upewnij się, że masa jest równomiernie rozprowadzona i dobrze wprasowana w popękane obszary.

Pozwól masie zalewowej dobrze wyschnąć i utwardzić się zgodnie z zaleceniami producenta. Zazwyczaj czas schnięcia wynosi kilka godzin, ale może się różnić w zależności od warunków atmosferycznych.

Ile kosztuje asfalt na podwórko?

Mówienie o kosztach nie jest proste, nie istnieje odgórnie ustalona cena a wahania są na tyle duże pomiędzy firmami i regionami kraju, że ciężko podać odpowiedź, która nie zostanie podważona.

Spróbujmy jednak zmierzyć się z tym zagadnieniem.

Jeśli podłoże wymaga dodatkowych prac, takich jak usunięcie starych nawierzchni, wyrównanie terenu lub utwardzenie gruntu, koszty mogą wzrosnąć.

Przepatrzyliśmy oferty różnych firm i oto jakie wyniki otrzymaliśmy:

  • BET-POL – średni koszt 80 zł/m2 czyli podwórko 100 m2 to koszt 8 000 zł,
  • Ceny z daibau.pl – średni koszt jednej warstwy 100 zł/m2 czyli podwórko 100 m2 to koszt 10 000 zł,
  • Opinie z forów internetowych – 60-120 zł/m2

Pamiętaj, że cena w dużej mierze uzależniona jest od grubości asfaltu i kosztów transportu. Naturalnie możesz wynająć maszyny i samemu spróbować wylać asfalt, ale koszt wyjdzie na podobnym poziomie, a o tego należy dodać własny czas i nerwy.

Asfalt wylewany na podwórkach i podjazdach zazwyczaj jest tańszy, gdyż jest „płytszy” i na firmie spoczywają mniejsze koszty.

Kiedy warto zdecydować się na asfalt na podwórku?

Podsumujmy zebrane informacje i odpowiedzmy na pytanie, kiedy warto wylać podwórko asfaltem.

Czytaj  Malowanie garażu blaszanego - Krok po Kroku

Niestety cierpi na tym jakość nawierzchni, jeśli chcemy mieć sensowną trwałość musimy wylać kilka warstw a to mnoży koszty.

Asfalt choć trwały to nie ma startu do kostki brukowej i betonu, jeździsz drogami i widzisz jak po każdej zimie nawierzchnia jest popękana i wymaga łatania.

Naturalnie mówimy o drogach z większym natężeniem ruchu, jednak problem z konserwacją Cię nie ominie.

Zdecyduj się na asfalt wtedy gdy cena jest kluczowym czynnikiem, jednocześnie miej w świadomości, że koszt na przestrzeni 20-30 lat będzie wyższy niż przy betowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *