Asfalt na podwórku to popularne rozwiązanie, które zapewnia trwałą i estetyczną nawierzchnię dla przestrzeni użytkowej wokół domu. Jest to materiał budowlany o wysokiej wytrzymałości, który doskonale sprawdza się zarówno w przypadku podjazdów, alejek, jak i miejsc parkingowych. Warto zastanowić się nad kosztami związanymi z położeniem asfaltu na podwórku oraz zastanowić się, czy jest to wartość proporcjonalna do korzyści, jakie niesie.
Zalety i wady asfaltu jako materiału
Żeby ruszyć z tematem musimy sobie omówić podstawowe wady i zalet asfaltu jako materiału.
Znajdziemy różnie opinie na temat sensowności wylewania podwórka asfaltem i warto znać słabości tego materiału.
Zacznijmy jednak od zalet:
- Relatywnie tani,
- Prawidłowo położony będzie trwały przez wiele lat,
- Można układać przy niższych temperaturach, ale wciąż powyżej 0°C,
- Daje dobrą przyczepność,
Wady to natomiast:
- Wyższy koszt od np. betonu.
- Większy nakład pracy,
- Słabsza wytrzymałość od dobrej mieszanki betonu,
- Wydziela nieprzyjemny zapach (mija po pierwszych deszczach)
- Wymaga regularnego uzupełniania w przypadku powstawania dziur.
- Asfalt niespecjalnie lubi substancje chemiczne,
- Produkcja asfaltu nie jest dobra dla środowiska.
Do tego wszystkiego dochodzą ni to plusy ni to minusy jak fakt, że z jednej strony asfalt szybko się suszy po opadach (o ile wyjdzie słońce, ciemny kolor przyciąga), z drugiej strony nagrzewa się bardzo latem.
Przedstawiona lista może sugerować, że asfaltowanie podwórka nie jest najlepszym pomysłem, ale czy mamy realne alternatywy?
Asfalt, Beton czy Kostka brukowa – Co na podwórko?
Widzisz, o ile z przedstawionymi zaletami i wadami asfaltu trudno polemizować (staraliśmy się, aby były obiektywne) o tyle cała reszta to już w dużej mierze kwestia osobistych upodobań.
Znajdziesz zwolenników każdego z trzech zaproponowanych rozwiązań, a znajdą się jeszcze takich, którzy podadzą alternatywne rozwiązania.
Postarajmy się porównać każdy z tych rozwiązań w kluczowych aspektach.
Aspekt | Asfalt | Beton | Kostka brukowa |
---|---|---|---|
Trwałość | Trwały, odporny na warunki atmosferyczne i obciążenia. Jednak wypada najgorzej. | Bardzo trwały, ale podatny na pękanie w skutek ruchów gruntu. | Najbardziej trwały, ale wymaga prawidłowego układania i niewielkiej konserwacji. |
Estetyka | Może zapewnić gładką i estetyczną powierzchnię. | Często posiada wykończenie gładkie lub tekstury, ale może wydawać się mniej atrakcyjny niż kostka brukowa. | Oferuje różnorodność wzorów i kolorów, co pozwala na kreatywne aranżacje. |
Koszty | Najtańsze rozwiązanie z zaproponowanych, choć ceną może być zbliżony do betonu. | Średnio kosztowny, wymaga więcej czasu na wykonanie niż asfalt. | Zazwyczaj droższy od asfaltu i betonu, zarówno w zakupie, jak i instalacji. |
Instalacja | Szybka i stosunkowo prosta w porównaniu z betonem i kostką brukową. | Wymaga profesjonalnego wykonawcy i odpowiedniego czasu na utwardzenie. | Wymaga starannego układania i wyrównania, co może być czasochłonne. |
Konserwacja | Wymaga regularnej konserwacji i napraw, aby zachować swoją jakość. | Minimalna konserwacja, ale wymaga szczególnej uwagi w przypadku pęknięć. | Wymaga regularnego czyszczenia i konserwacji, a uszkodzenia mogą wymagać wymiany kostek. |
Nie jesteśmy w stanie przyjąć wszystkich możliwych założeń. Musisz pamiętać, że beton spełni swoje zadnie jeśli będzie oparty o odpowiednią mieszankę i zostanie położony przez odpowiednie osoby.
Co niszczy asfalt?
Ekstremalne temperatury, wilgoć, opady deszczu, śniegu i mróz mogą prowadzić do degradacji asfaltu.
Wysoka temperatura letnia sprawia, że asfalt staje się miękki i bardziej podatny na odkształcenia, podczas gdy mróz może spowodować jego pękanie.
Kontakt z olejami, paliwami samochodowymi, solą drogową czy innymi substancjami chemicznymi może prowadzić do degradacji asfaltu i zmniejszenia jego trwałości.
Asfalt, podobnie jak każdy materiał, podlega procesowi starzenia się. W miarę upływu czasu może tracić elastyczność i wytrzymałość, co może prowadzić do pęknięć i odprysków.
Jak naprawić popękany asfalt?
Wykorzystaj specjalną masę zalewową do naprawy popękanych miejsc. Nałóż ją równomiernie na uszkodzone obszary, starając się wypełnić wszystkie szczeliny i pęknięcia.
Upewnij się, że masa jest równomiernie rozprowadzona i dobrze wprasowana w popękane obszary.
Pozwól masie zalewowej dobrze wyschnąć i utwardzić się zgodnie z zaleceniami producenta. Zazwyczaj czas schnięcia wynosi kilka godzin, ale może się różnić w zależności od warunków atmosferycznych.
Ile kosztuje asfalt na podwórko?
Mówienie o kosztach nie jest proste, nie istnieje odgórnie ustalona cena a wahania są na tyle duże pomiędzy firmami i regionami kraju, że ciężko podać odpowiedź, która nie zostanie podważona.
Spróbujmy jednak zmierzyć się z tym zagadnieniem.
Jeśli podłoże wymaga dodatkowych prac, takich jak usunięcie starych nawierzchni, wyrównanie terenu lub utwardzenie gruntu, koszty mogą wzrosnąć.
Przepatrzyliśmy oferty różnych firm i oto jakie wyniki otrzymaliśmy:
- BET-POL – średni koszt 80 zł/m2 czyli podwórko 100 m2 to koszt 8 000 zł,
- Ceny z daibau.pl – średni koszt jednej warstwy 100 zł/m2 czyli podwórko 100 m2 to koszt 10 000 zł,
- Opinie z forów internetowych – 60-120 zł/m2
Pamiętaj, że cena w dużej mierze uzależniona jest od grubości asfaltu i kosztów transportu. Naturalnie możesz wynająć maszyny i samemu spróbować wylać asfalt, ale koszt wyjdzie na podobnym poziomie, a o tego należy dodać własny czas i nerwy.
Asfalt wylewany na podwórkach i podjazdach zazwyczaj jest tańszy, gdyż jest „płytszy” i na firmie spoczywają mniejsze koszty.
Kiedy warto zdecydować się na asfalt na podwórku?
Podsumujmy zebrane informacje i odpowiedzmy na pytanie, kiedy warto wylać podwórko asfaltem.
Czynnikiem kluczowym jest relacja jakości do ceny, a ten w przypadku asfaltu nie wygląda źle. Jest najtańszym z omawianych materiałów, choć czasem zahacza o ceny betonu (opieram się na małych projektach przydomowych).
Niestety cierpi na tym jakość nawierzchni, jeśli chcemy mieć sensowną trwałość musimy wylać kilka warstw a to mnoży koszty.
Asfalt choć trwały to nie ma startu do kostki brukowej i betonu, jeździsz drogami i widzisz jak po każdej zimie nawierzchnia jest popękana i wymaga łatania.
Naturalnie mówimy o drogach z większym natężeniem ruchu, jednak problem z konserwacją Cię nie ominie.
Zdecyduj się na asfalt wtedy gdy cena jest kluczowym czynnikiem, jednocześnie miej w świadomości, że koszt na przestrzeni 20-30 lat będzie wyższy niż przy betowaniu.